FUTURE MARKETING

Η σοφή αυτή φράση είναι, κατά τη γνώμη μου, ο οδηγός που πρέπει να έχουν οι επιχειρήσεις, στην αντιμετώπιση των βραχυπρόθεσμων και μακροπρόθεσμων συνεπειών της κρίσης, στην αγορά. Κυρίως όμως για την εκμετάλλευση των ευκαιριών που θα παρουσιαστούν μετά το τέλος αυτής της κρίσης και να προετοιμαστούν κατάλληλα γι’ αυτές.
Αυτό μπορεί να γίνει αναλύοντας τις αλλαγές που η κρίση επιφέρει στην ανθρώπινη συμπεριφορά και βρίσκοντας τους κατάλληλους τρόπους προσαρμογής σ’ αυτές τις αλλαγές.

Σήμερα παρατηρείται:

  • Μείωση της κινητικότητας των καταναλωτών λόγω περιορισμών και απαγορεύσεων στην κίνηση τους.
  • Μείωση των πωλήσεων σε αγαθά ευρείας κατανάλωσης (π.χ. ρουχισμός, παπούτσια κ.λ.π.), λόγω αλλαγής των προτεραιοτήτων και του τρόπου προσδιορισμού των αναγκών και επιθυμιών.
  • Αύξηση κατανάλωσης σε προϊόντα υγιεινής και ατομικής προστασίας καθώς και ηλεκτρονικών παιχνιδομηχανών και gadgets (home entertainment), για να απασχοληθούν οι ίδιοι και τα παιδιά τους όσο διαρκούν οι περιορισμοί και οι απαγορεύσεις στην κίνηση.
  • Αύξηση της επισκεψιμότητας στα social media.
    Δραστηριοποίηση στο διαδίκτυο ακόμη και όσων δεν ήταν καθόλου ή ήταν ελάχιστα δραστήριοι σ’ αυτό.
  • Δισταγμός στην κατανάλωση λόγω της οικονομικής αβεβαιότητας.

Από τα παραπάνω προκύπτει ότι μέσος καταναλωτής χρειάζεται:

  • Να του παρέχουμε αυτό που χρειάζεται, στην τιμή που το μπορεί να πληρώσει και με τον τρόπο που το θέλει, εξαιτίας των περιστάσεων.
  • Να του προτείνουμε λύσεις με αγαθά και υπηρεσίες που θα κάνουν τη ζωή του πιο εύκολη μέσα στην κρίση.

Άρα η ελληνική επιχείρηση θα πρέπει:

  • Να δραστηριοποιηθεί και να προβληθεί κατάλληλα διαδικτυακά.
  • Να αναπροσαρμόσει την πολιτική πωλήσεων της, ώστε να ανταποκρίνεται στις ανάγκες και επιθυμίες του κοινού, όπως διαμορφώνονται εξαιτίας της κρίσης.
  • Να αναπροσαρμόσει τα δίκτυα διανομών της προσαρμόζοντας τα στις νέες συνθήκες.

Δηλαδή κάθε επιχείρηση για να ανταπεξέλθει στην κρίση και να εκμεταλλευτεί τις ευκαιρίες που παρουσιάζονται θα πρέπει να μετασχηματιστεί και σε διαδικτυακή.

Αυτό πρέπει να το κάνει τώρα. Αργότερα δε θα προλάβει επειδή θα προηγηθούν οι ανταγωνιστές της και το τραίνο θα έχει χαθεί.

Για να γίνει αυτό χρειάζεται ένα σχέδιο δράσης, που προτείνω να είναι, σε γενικές γραμμές, το ακόλουθο:

  • Αν η επιχείρηση δεν έχει διαδικτυακή παρουσία να κάνει άμεσα τις απαραίτητες ενέργειες για να αποκτήσει site, e-shop και διαδικτυακό promotion
  • Αν έχει διαδικτυακή παρουσία να την αξιολογήσει άμεσα και να κάνει γρήγορα τις αναγκαίες βελτιώσεις και προσαρμογές.
    Να παράσχει κίνητρα και ευκαιρίες αγοράς στο κοινό, έστω και μειώνοντας τα περιθώρια κερδοφορίας της.
  • Να αρχίσει να δέχεται ή να αυξήσει τη χρήση την χρήση κάρτας ή paypal για τις πωλήσεις της, αυξάνοντας έτσι την ασφάλεια και μειώνοντας τις αντικαταβολές (επαφή με χρήματα). Καλή σκέψη είναι και η παροχή κινήτρων για τη χρήση καρτών από τους πελάτες της (επιπλέον έκπτωση ή επιπλέον παροχές).
  • Να αναπτύξει νέα προϊόντα και υπηρεσίες που να ανταποκρίνεται στις παρούσες ανάγκες των καταναλωτών

Για να προωθήσει τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες της κάθε επιχείρηση στο διαδίκτυο, σ’ αυτό το περιβάλλον κρίσης θα πρέπει:

  • Να κάνει ειδικές προσφορές και να σχεδιάσει ειδικές ιστοσελίδες που θα τις προβάλουν.
  • Να παρέχει επιπλέον εκπτώσεις και προσφορές σε είδη και υπηρεσίες με μεγάλο περιθώριο κέρδους.
  • Να παρέχει δωρεάν υπηρεσίες (π.χ. συμβουλές, προτάσεις, delivery κ.λ.π.)
  • Να μιλήσει με τους ήδη πελάτες της, να μάθει τις ανάγκες τους και να τους υποστηρίξει.
  • Να ενημερώσει για τις προσφορές της και για τα νέα προϊόντα και υπηρεσίες τους πελάτες και το κοινό της μέσω email (email marketing)
  • Να εφαρμόσει τεχνικές upselling και cross-selling προσαρμόζοντας κατάλληλα τις εμπορικές πολιτικές της.
  • Να ξεκινήσει ή να εντατικοποιήσει το remarketing.
  • Να αξιοποιήσει κατάλληλα το ψηφιακό marketing και κυρίως τα social media.

Για την καλύτερη αξιοποίηση του ψηφιακού marketing και των social media η επιχείρηση θα πρέπει:

  • Να επανατοποθετήσει το σύνολο ή μέρος του budget που διαθέτει στο ψηφιακό marketing από τα κλασσικά κανάλια στα social media.
  • Να αξιοποιήσει την “βαρεμάρα” του κοινού και την ανάγκη του για real time επικοινωνία.
  • Να απευθυνθεί και να αξιοποιήσει τα νέα κοινά που δημιουργούνται, λόγω της προσθήκης νέων χρηστών στις online αγορές.
  • Ενίσχυση του remarketing.
  • Κυρίως να δώσει προσοχή στον χαρακτήρα του περιεχομένου των προωθητικών ενεργειών. Να τονίζει ότι βοηθάει τον καταναλωτή και ότι είναι δίπλα του.

Επιπλέον η επιχείρηση είναι αναγκαίο να δώσει μεγάλη σημασία στην επικοινωνία της με το κοινό της. Αυτό μπορεί να το πετύχει με:

  • Διεύρυνση ωραρίων “εργάσιμες ώρες online”
    Άμεση ανταπόκριση στο κοινό μέσω email, social media, chat κ.λ.π.
  • Εκμετάλλευση της ευκαιρίας αύξησης της αναγνωρισιμότητας της (branding) λόγω αύξησης παραμονής του κοινού στα social media.
    Αύξηση ποιότητας παρουσίας στα social media με την βελτίωση κειμένων, hashtags, και γραφικών
  • Χρήση του #menoumespiti ώστε οι δημοσιεύσεις να τραβάνε την προσοχή.
  • Ενημέρωση του κοινού ότι τηρούνται οι οδηγίες προφύλαξης και λαμβάνονται όλα τα σχετικά μέτρα από την επιχείρηση, ειδικά στις παραγωγικές διαδικασίες και τα κανάλια διανομής.

Όλα τα παραπάνω είναι προτάσεις για το τι πρέπει να κάνει μια επιχείρηση κατά τη διάρκεια της κρίσης. Όμως εξίσου σημαντικό είναι το πρέπει να κάνει η επιχείρηση, ώστε να είναι όσο γίνεται καλύτερα προετοιμασμένη, όταν αυτή περάσει. Κατά τη γνώμη μου, είναι απαραίτητα τα παρακάτω:

  • Να διαγνώσει όσο γίνεται πιο άμεσα τις συνθήκες και καταναλωτικές συμπεριφορές που θα έχουν διαμορφωθεί.
  • Να προσαρμόσει προετοιμάσει τη λειτουργία και οργάνωση της γι’ αυτές τις συνθήκες.
  • Να ανασυντάξει τις δυνάμεις της και να μπει ακόμη πιο δυναμικά στην αγορά.
  • Να εκπονήσει νέο marketing plan, για τις νέες συνθήκες της αγοράς.
  • Να προετοιμαστεί για την αυξημένη ζήτηση που θα υπάρξει εξαιτίας της προβλεπόμενης δυναμικής επανόδου στην αγορά κλάδων που τώρα πλήττονται (π.χ. εστίαση, τουρισμός κ.λ.π.).
  • Συνέχιση του ψηφιακού μετασχηματισμού της.
  • Να προετοιμαστεί για την επόμενη πρόκληση.

Τα πρόσφατα άρθρα μας